Foodiebag please!

FoodiebagFoodiebag please! Deze ‘doggy bag 2.0’ van ontwerpbureau VerdraaidGoed! biedt horecaondernemers een stijlvol en verantwoord middel voor gasten die het restant van hun maaltijd mee naar huis willen nemen.  Het fenomeen ‘doggy bag’ is in Nederland nog niet zo geaccepteerd zoals in Amerika. Maar in die communicatie helpt de Foodiebag ook een handje. Er hoeft geen ongemakkelijk gesprek te worden gevoerd tussen de gast en het bedienend personeel. Hoe het werkt? Het deelnemende restaurant of eetcafé dekt de tafel met o.a. het kaartje van de Foodiebag waar een clip (een omgebogen lepel) aan vastzit, die schuif de gast aan zijn bord wanneer hij klaar is met eten. Het restant van de maaltijd verdwijnt dan niet in de afvalbak (jaarlijks wordt er in de Nederlandse horeca 50 miljoen kilo voedsel weggegooid), maar wordt verpakt in de Foodiebag, klaar voor restjesdag. Ook de lepel krijg je mee naar huis als aandenken aan wat hopelijk een smakelijke avond was.

Foodiebag

Begin dit jaar won het bureau met dit ontwerp de Karel de Vos Award voor Innovatie op de vakbeurs Horecava. De Foodiebag is ook al veelvuldig in het nieuws geweest, dit weekend nog in het Volkskrant Magazine. Het draagt dan ook op een hele laagdrempelige en sympathieke wijze (vinden wij) bij aan het tegengaan van voedselverspilling. De lijst van Foodiebag restaurants/eetcafés is groeiende, maar als je favoriete eetgelegenheid er nog niet bij staat dan kun je die een kant-en-klare aanmoedigingsmail sturen.